JUS KURMA D'WARISAN

25 April 2011

2011 Tahun 'Kebangkitan' - Tahun 'SIHAT'

Salam...!! sejauh dan selama mana lagi kita harus leka. Apakah nilai kekayaan dan wang yang melimpah jika jasad tidak sihat, hati gundah dengan pelbagai masalah. marilah kita berubah... berubah dan mengubah cara kehidupan; menghabiskan sisa - sisa usia dalam keadaan hati yang tenang dan jasad yang sihat (rohani dan jasmani)
Berhentilah dari menyalahkan Alam (keadaan dan takdir) kerana dari alam ini juga semua penawar boleh dicari; penawar jiwa juga jasmani. Jika dahulu kala zaman datuk nenek kita, amat jarang didengar yang menghidap penyakit kronik (darah tinggi, kencing manis dsb), malah perkataan 'kanser atau barah' seolah tiada dalam kamus. Namun teknologi dan perubahan gaya hidup mengubah segalanya, menjadikan penghuninya dirundung oleh pelabagai masalah kesihatan. Itulah harga yang harus dibayar demi nama pembangunan, lalu wajarkah kita menjadikan diri sendiri sebagai mangsa?
Jika 15 - 20 tahun dahulu, pengubatan alternatif amat kurang dan susah mendapat tempat di hati kita, tapi sekarang keadaan sudah mula berubah, mungkin juga atas nama teknologi itu sendiri kita mula sedar dan tahu; media cetak, elektronik, internet dsb. Kepada yang masih belum sedar atau tak mahu ambil tahu... renung - renungkanlah... dan mari kita berubah demi menjadikan diri sendiri seorang yang SIHAT - Rohani dan Jasmani. Mari kita bersama - sama menjadikan tahun ini(2011) sebagai tahun kebangkitan iaitu tahun atau masa untuk kita menyedarkan diri, membuang ego demi menjadikan jasmani kita lebih sihat hanya dengan menukarkan kaedah dan tabiat permakanan, mengelak dari mengambil ubat - ubatan(drugs), belajar mengawal pernafasan(tenang) dan merujuk kepada Al-Quran, kerana segala panduan sudah lengkap... hanya kepada mereka yang tahu untuk berfikir!!!!

No comments:

Post a Comment