JUS KURMA D'WARISAN

04 April 2011

Hati yang 'sihat' membentuk akhlak....

Hati saya amat tersentuh dengan berita dalam akhbar hari ini apabila seorang kanak - kanak berumur 7 tahun menghembus nafas terakhir di hospital gara - gara dibelasah oleh gurunya sendiri. Mengapa boleh jadi sampai bergini???? Seorang anak yang dihantar belajar di sebuah sekolah 'agama' dengan harapan menggunung seorang ayah untuk melihat anaknya bakal menjadi seorang yang berakhlak mulia dengan didikan agama. Walau apa pun masalahnya; maklumlah budak - budak, masakan sampai harus dibelasah sampai mati!! Saya mungkin tak tahu apa puncanya tapi apa pun saya beranggapan guru tersebut tentulah juga mempunyai asas latar belakang agama kalau tak masakan boleh menjadi pendidik di sebuah sekolah agama. Yang menjadi persoalan mengapa tindakan beliau jadi sejauh itu.
Inilah natijahnya apabila 'hati' kita 'sakit' , akhirnya jasad juga yang menanggung akibatnya. Ini yang harus kita tekankan untuk menjaga 'hati' kita kerana ia adalah soal kita. Apabila sudah terjadi sesuatu seperti kes tersebut solat hajat seribu rakaat pun tak berguna... itulah yang dimaksudkan ramai umat yang 'Sembahyang' tapi mereka tak tahu 'Sembah yang mana'?
Saya berpendapat sikap kita sebahagiannya bermula dari permakanan jua kerana kita adalah apa yang kita makan. Jangan kita sampai menjadi seorang yang beragama tapi tidak berakhlak.... maka renung - renungkanlah dimanakah kedudukan dan sikap kita sebagai seorang muslim.
Carilah jalan mengenal Allah, mengenal diri kerana Tuhan hanya memandang pada 'HATI'.
......... WASALLAM..
...Ikhlas dari @rt

No comments:

Post a Comment